Sorbriquet- Vad betyder det egentligen?

Tänkte att jag kanske ska ta och förklara varför jag har valt det här kanske något udda namnet till min blogg.
Det enklaste sättet jag kan förklara det på är att jag inte kom på något namn.
Men jag gjorde verkligen det, jag hade många superbra namn. Alla upptagna, typiskt tyckte jag och funderade vidare.

Men så tog rebellen i mig mark och sprang iväg.
Sorbriquet är engelska, funkar även på franska btw.
Det är ett namn, ett kanske öknamn eller ett namn istället för det riktiga. En omskrivning på det riktiga namnet och det berättar ofta något om personen. Eller en förkortning av namnet, så som Lars kallas Lasse osv.
Men det kan även vara en plats.

På svenska heter det binamn.
Jag kanske ska ta några exempel.

William Shakespeare hans sorbriquet var - The Bard.
New York- The big apple.

Så anledningen att jag tog det här namnet är för att jag inte fick ha de jag ville, så det blev ett sobriquet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0