Ny favoritkonstnär

Jag hittade en tavla för tio kronor som jag köpte på loppis. Tycker den är helt fantastisk.
När jag nu ikväll har börjat leta efter vem skaparen är visar det sig att det är en väldigt känd konstnär vid namn Stina Sunesson. Jag känner igen bildspråket och har säkert sett bilder av henne ett antal gånger men aldrig vetat vem konstnären är.
Jag tror det är en litografi men jag är ingen expert.
Försökt hitta en likadan bild på internet men har hitils inte hittat någon.



Lite info om konstnären hämtad från konstnärslexikonet Amanda.

STINA SUNESSON
Bildkonstnär, 1925 i Insjön, död 1998 i Tallberg. Hon studerade vid Otte Skölds målarskola i Stockholm. Där träffade hon även sin blivande make, Kejsar Calle Sunesson och tillsammans studerade de sedan konst i Paris. Under en tid därefter målade de i Provence. Makarna bosatte sig 1956 i Tibble och i början av 1960-talet flyttade de till Tällberg. Hon målade i olja, men gick senare över till akvarell och gouacheteknik med stor detalj och färgrikedom. Hon målade ofta motiv med blommor och folkliv, samt landskapsmotiv. Hennes konstverk trycktes under 1960-talet även på vykort. Hon gjorde sig känd som något av den nordiska vårens och sommarens konstnärinna. Hon hade även uppdrag som tidningsillustratör och i Norge kom hennes motiv i skolböcker. Hon har illustrerat flera dikter av Gustaf Fröding och Erik Axel Karlfeldt. Det gjordes TV-filmer om Stina Sunesson och hennes måleri och hon samarbetade för gobelänger med vävarna i Aubusson, Frankrike.
Utställningar: i Stockholm, London, Hamburg, Göteborg, Karlstad och Falun.
Offentlig utsmyckning: i Falun, Visby och Järfälla.


Om någon vet vad tavlan heter eller vilken serie den ingår i så berätta gärna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0